پروفيسور دنیس ران کورد، استاد کورس اکتويزيم در پوهنتون اوتاوا، کانادیان دیمنیشن، ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶

“زمانی که دولت کانادا به اهداف امریکا در راه سلطه جوئی به دنیا کمک میکند، به کانادائی بودن خود افتخار نمیکنم.”

ملالی جویا یکی از جوانترین اعضای پارلمان افغانستان، در اولین درس کورس فلسفه‌ی عملی (اکتیویزم) در سمستر خزانی پوهنتون اتاوا در ادیتوریم آن پوهنتون سخنرانی کرد. تنها تعداد اندک پوستر های اطلاعاتی محصلین پوهنتون که در این چند روز از آمدن خانم جویا مژده میداد، توانسته بود بيش از ۴۵۰ شنونده را به سالن بکشاند و آن را پر سازد.

سخنرانی خانم جویا همچون تيغ برايی بود که پردهءِ تبلیغاتی مبهم و دروغین امریکا – کانادا را پاره کرد. ما، کانادائی ها، کمک کردیم که جنگسالاران و ناقصان حقوق بشر، زیر نام یک دموکراسی کاذب به قدرت برسند.

زمانی که کشورم تابع اهداف سلطه جویانه‌ی امریکا به دنیا باشد، به کانادائی بودن خود افتخار نمیکنم. لیبرال ها، محافظه کاران وآنعده اعضای پارلمان که از حقایق نمی‌آموزند، سعی کردند تا به نمایندگی از ما تصمیم بگیرند که کانادا در قطار ستمگران و استثمارگران خواهد بود. ما قبلاً به بودجه نظامی امریکا کمک کردیم و فعلاً دولت ما در حالت رقابت با دلقک های هلهله افزاءِ امریکا قرار دارد.

تمامی اعضای پارلمان ما باید درس های زیادی از خانم جویا بیاموزند. امروز هر یکی از اعضای پارلمان کانادا همان جایگاه فوق‌العاده مبرم و خاصی را دارند که ملالی جویا در افغانستان داراست. جویا بی‌باکانه و آشکارا، با وجود آنکه جانش در معرض خطر قرار دارد، عالمانه و دلسورانه، حقایق را بیان میکند.

با موجودیت یک سیستم دولتی که آشکارا با پول و قدرت امریکا به گروگان گرفته شده است، برخلاف حکومت توانگر و ثروتمند کانادا، جویا به جز از بیان حقایق و مبارزه با ریا و دروغ، در راه کمک به مردمش، هیچ انتخاب دیگری ندارد. زندگی جویا فریادیست در راه عقلانیت و عدالت. فریادی که به تاریخ ۱۳ سپتامبر در اتاوا شنیده شد.

کسانی که این فریاد را شنیدند دیگر هرگز سوال “ما چطور میتوانیم کمک کنیم” را نخواهند پرسید. آنان بدون ترس و با قاطعیت بخاطر حقایق مبارزه خواهند کرد.