کمیته دفاع از ملالی جویا، ۲۰ دسمبر ۲۰۱۹

از تاریخ ۱ الی ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹ ملالی جویا سفری به کشورهای ایتالیا، بلجیم، هالند و آلمان داشت تا صدای مردم ستم ‌دیده افغانستان را به گوش مردم این کشورها رسانیده حقایقی را که رسانه‌ها پنهان نگه می‌دارند برملا سازد. جویا مدت شش روز را در ایتالیا در شهرهای میلان، روم و ویاریجو به دعوت نهادی موسوم به «سازمان هماهنگی زنان افغان» (CISDA)‌‌‌‌‌‌‌ در چندین برنامه که شامل کنفرانس‌ها و مصاحبه‌ها می‌شد شرکت کرد. جویا در اولین روزهای حضورش در شهر میلان با آندریا نکاسترو ژورنالیست معروف از روزنامه Corriere Della Sera مصاحبه‌ای داشت و به تعقیب آن اعضای CISDA با همکاری سازمان‌های مختلف، فلم «من انقلابم» را در برنامه‌ای که ترتیب داده بودند به نمایش گذاشتند. این فلم مبارزه سه زن فعال و مبارز از افغانستان، سوریه و عراق را به تصویر می‌کشد که بیانگر مبارزه این زنان علیه بنیادگرایی و اشغال در این کشورها توسط امپریالیزم است. از افغانستان درین مستند بر فعالیتهای خانم سیلی غفار سخنگوی «حزب همبستگی افغانستان» تمرکز داده شده است. بعد از نمایش فلم ملالی جویا به جواب سوالات اشتراک ‌کنندگان پرداخت.

در شهر میلان جویا با چیکو الیا از روزنامه Q code در مورد مسئله پناهندگان مصاحبه‌ای داشت. او در شهر روم به محصلان پوهنتون روم سخنرانی‌ای ایراد و با یک تعداد افغان‌های مقیم ایتالیا دیدار کرد.

جویا در سفرش به شهر ویاریجو به دعوت نهادی موسوم به DONA PER LA CASA برای دوصد تن از معلمان و شاگردان مکتب ویرسیلیا و یک تعداد شهروندان این شهر سخنرانی نمود، که قسمت عمده این برنامه را سوال و جواب تشکیل می‌داد. سازمان مذکور در پایان برنامه عضویت افتخاری سازمان خود را به ملالی جویا به عنوان سمبول مقاومت زنان افغان تقدیم نمود.

Afghan Papers, l’attivista Malalai Joya: «Denuncio la corruzione da anni e per questo vivo sotto scorta» – Corriere.it